Blogi

kesäkuu 28, 2017

Digitalisointi on itsekästä

Katso terveystietosi mobiilisovelluksesta, mittaa etänä, käytä puheentunnistusta… Työterveyshuollot digitalisoivat palvelujaan mennen hitaammista kilpailijoistaan ohi kuin moottoripyörät karavaanareista kesäisillä teillä.

Mutta miksi kaikki digitalisoidaan? Eikö tämä ole suoraan pois inhimillisestä kohtaamisesta? -Kyllä, ei ja päinvastoin. Digitalisaatio voi kyllä vähentää fyysisiä kohtaamisia, mutta kokonaisuutena lisää kohtaamisia ja tekee niistä merkityksellisempiä.

Lähes asiassa kuin asiassa perinteisen toimintatavan digitalisointi parantaa tuottavuutta, laatua ja mitattavuutta.

Potilaille ja asiakasyrityksille tämä on mannaa. Miten mukavaa onkaan käyttää palveluja, jotka voi todeta omin silmin vaikuttaviksi juuri omaan terveyteen tai mistä onkaan asiakasyrityksen mukavampaa maksaa kuin näkyvistä tuloksista.

Vaikka potilaat ja asiakasyritykset hyötyvät digitalisaatiosta eniten, he eivät tule tekemään omalle työterveyshuollolleen digiloikkaa vaan nauttivat hyödyistä kuin vapaamatkustajat konsanaan. Työterveyshuollon on tehtävä digiloikkansa itse. Eikä se tapahdu vahingossa vaan vaatii kovaa työtä koko henkilöstöltä.

Mutta miksi henkilöstö alkaisi rääkkäämään itseään jatkuvilla projekteilla ja uusilla IT-ratkaisuilla, jos hyödyt valuvat potilaille ja asiakasyrityksille?

Itsekkäistä syistä tietysti.

Digikehittäminen on varmin tapa turvata oman työpaikkansa olemassaolo myös tulevaisuudessa. Videovastaanottojen tarjoaminen on kuin napsauttaisi autossa turvavyön kiinni ja etätyöpaikkakäynnit suojaavat sote-muutoksen törmäyksissä kuin airbag nokkakolarissa.

Jos pistää digikehittämisessä oikein ison vaihteen päälle, niin saattaapa joutua perehdyttämään muutaman uuden kollegankin. Puskaradio kun on sen verran armoton, että muita fiksummin toimivan työterveyshuollon oville ilmestyy uusia asiakkaita ihan tahtomattakin. Perehdyttäminen ja punaisen maton levittäminen uusille asiakkaille on sekin ennen kaikkea itsekästä.  Organisaatio kasvaa, ja aivan kuten isommat autot, niin myös isommat organisaatiot tuppaavat olemaan turvallisempia.

Janne Vepsäläinen

Kirjoittaja on diginörttikonsultti Zoturi yrityksestä ja tehnyt kevään digiloikkaa Kainuun Työterveys -liikelaitoksessa.

Kirjoittaja sekä nettiajanvarauskilpailun voittajat superfood palkintoineen.